SPUSTILI JSME PRO VÁS NOVÝ E-SHOP
Postupně přidáváme nové produkty a popisy k produktům, zboží zasíláme PPL do váhy 20kg, poté naší autodopravou nebo externími přepravci.

PRO SEZNAM ZBOŽÍ PROSÍM KLIKNĚTE NA ROLETU VLEVO NAHOŘE 

Kontakt – Stavebniny Nižbor | Telefon, adresa, otevírací doba

STAVEBNINY NIŽBOR
FB David & David spol. s r.o. 
ul. Křivoklátská čp. 384,
267 05 Nižbor, okr. Beroun

IČO: 271 844 98 
DIČ: CZ 271 844 98 jsme plátci DPH.

Otevírací doba :
Po-Pá  7-16
So       8-12

Tel : +420 608 382 382
 

Napište nám :
stavebninynizbor@seznam.cz 
stavebniny-nizbor@seznam.cz 

Obchodní podmínky | Stavebniny Nižbor – Práva a povinnosti

OBCHODNÍ PODMÍNKY

obchodní společnosti FB David & David spol. s r.o. 

se sídlem  ul. Křivoklátská čp. 384, 267 05 Nižbor, okr. Beroun

identifikační číslo: 27184498  

zapsané v obchodním rejstříku vedeném v Praze, oddíl C, vložka 102716 dnem 13.10.2024.

pro prodej zboží prostřednictvím on-line obchodu umístěného na internetové adrese https://stavebniny-nizbor.cz/

1.       ÚVODNÍ USTANOVENÍ

1.1.       Tyto obchodní podmínky (dále jen „obchodní podmínky“) obchodní společnosti FB David & David spol. s r.o., se sídlem ul. Křivoklátská čp. 384, 267 05 Nižbor, okr. Beroun, identifikační číslo:  27184498  , zapsané v obchodním rejstříku vedeném v Praze, oddíl C, vložka 102716 dnem 13.10.2024 (dále jen „prodávající“) upravují v souladu s ustanovením § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“) vzájemná práva a povinnosti smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní smlouvy (dále jen „kupní smlouva“) uzavírané mezi prodávajícím a jinou fyzickou osobou (dále jen „kupující“) prostřednictvím internetového obchodu prodávajícího. Internetový obchod je prodávajícím provozován na webové stránce umístěné na internetové adrese  https://stavebniny-nizbor.cz/  (dále jen „webová stránka“), a to prostřednictvím rozhraní webové stránky (dále jen „webové rozhraní obchodu“).

1.2.       Obchodní podmínky se nevztahují na případy, kdy osoba, která má v úmyslu nakoupit zboží od prodávajícího, je právnickou osobou či osobou, jež jedná při objednávání zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci svého samostatného výkonu povolání.

1.3.       Ustanovení odchylná od obchodních podmínek je možné sjednat v kupní smlouvě. Odchylná ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními obchodních podmínek.

1.4.       Ustanovení obchodních podmínek jsou nedílnou součástí kupní smlouvy. Kupní smlouva a obchodní podmínky jsou vyhotoveny v českém jazyce. Kupní smlouvu lze uzavřít v českém jazyce. 

1.5.       Znění obchodních podmínek může prodávající měnit či doplňovat. Tímto ustanovením nejsou dotčena práva a povinnosti vzniklá po dobu účinnosti předchozího znění obchodních podmínek.

2.       UŽIVATELSKÝ ÚČET

2.1.       Na základě registrace kupujícího provedené na webové stránce může kupující přistupovat do svého uživatelského rozhraní. Ze svého uživatelského rozhraní může kupující provádět objednávání zboží (dále jen „uživatelský účet“). V případě, že to webové rozhraní obchodu umožňuje, může kupující provádět objednávání zboží též bez registrace přímo z webového rozhraní obchodu.

2.2.       Při registraci na webové stránce a při objednávání zboží je kupující povinen uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Údaje uvedené v uživatelském účtu je kupující při jakékoliv jejich změně povinen aktualizovat. Údaje uvedené kupujícím v uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou prodávajícím považovány za správné.

2.3.       Přístup k uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Kupující je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu do jeho uživatelského účtu.

2.4.       Kupující není oprávněn umožnit využívání uživatelského účtu třetím osobám.

2.5.       Prodávající může zrušit uživatelský účet, a to zejména v případě, kdy kupující svůj uživatelský účet déle než  5 let nevyužívá, či v případě, kdy kupující poruší své povinnosti z kupní smlouvy (včetně obchodních podmínek).

2.6.       Kupující bere na vědomí, že uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení prodávajícího, popř. nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení třetích osob.

3.       UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY

3.1.       Veškerá prezentace zboží umístěná ve webovém rozhraní obchodu je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně tohoto zboží. Ustanovení § 1732 odst. 2 občanského zákoníku se nepoužije.

3.2.       Webové rozhraní obchodu obsahuje informace o zboží, a to včetně uvedení cen jednotlivého zboží a nákladů za navrácení zboží, jestliže toto zboží ze své podstaty nemůže být navráceno obvyklou poštovní cestou. Ceny zboží jsou uvedeny včetně daně z přidané hodnoty a všech souvisejících poplatků. Ceny zboží zůstávají v platnosti po dobu, kdy jsou zobrazovány ve webovém rozhraní obchodu. Tímto ustanovením není omezena možnost prodávajícího uzavřít kupní smlouvu za individuálně sjednaných podmínek.

3.3.       Webové rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží, a o způsobu a času dodání zboží. Informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží uvedené ve webovém rozhraní obchodu platí pouze v případech, kdy je zboží doručováno v rámci území České republiky. V případě, kdy prodávající nabízí dopravu zboží zdarma, je předpokladem vzniku práva na bezplatnou dopravu zboží na straně kupujícího zaplacení minimální celkové kupní ceny dopravovaného zboží ve výši stanovené ve webovém rozhraní obchodu. V případě, kdy dojde k částečnému odstoupení od kupní smlouvy kupujícím a celková kupní cena zboží, u kterého nedošlo k odstoupení od smlouvy kupujícím, nedosahuje minimální výše, jež je potřebná pro vznik práva na dopravu zboží zdarma podle předchozí věty, právo kupujícího na dopravu zboží zdarma zaniká a kupující je povinen dopravu zboží prodávajícímu uhradit.

3.4.       Pro objednání zboží vyplní kupující objednávkový formulář ve webovém rozhraní obchodu. Objednávkový formulář obsahuje zejména informace o:

3.4.1.     objednávaném zboží (objednávané zboží „vloží“ kupující do elektronického nákupního košíku webového rozhraní obchodu),

3.4.2.     způsobu úhrady kupní ceny zboží, údaje o požadovaném způsobu doručení objednávaného zboží a

3.4.3.     informace o nákladech spojených s dodáním zboží (dále společně jen jako „objednávka“).

3.5.       Před zasláním objednávky prodávajícímu je kupujícímu umožněno zkontrolovat a měnit údaje, které do objednávky kupující vložil, a to i s ohledem na možnost kupujícího zjišťovat a opravovat chyby vzniklé při zadávání dat do objednávky. Objednávku odešle kupující prodávajícímu kliknutím na tlačítko „Odeslat objednávku“. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím považovány za správné. Prodávající neprodleně po obdržení objednávky toto obdržení kupujícímu potvrdí elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího uvedenou v uživatelském účtu či v objednávce (dále jen „elektronická adresa kupujícího“).

3.6.       Prodávající je vždy oprávněn v závislosti na charakteru objednávky (množství zboží, výše kupní ceny, předpokládané náklady na dopravu) požádat kupujícího o dodatečné potvrzení objednávky (například písemně či telefonicky).

3.7.       Smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím vzniká doručením přijetí objednávky (akceptací), jež je prodávajícím zasláno kupujícímu elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího.

3.8.       Kupující souhlasí s použitím komunikačních prostředků na dálku při uzavírání kupní smlouvy. Náklady vzniklé kupujícímu při použití komunikačních prostředků na dálku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy (náklady na internetové připojení, náklady na telefonní hovory) si hradí kupující sám, přičemž tyto náklady se neliší od základní sazby.

4.      CENA ZBOŽÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKY

4.1.       Cenu zboží a případné náklady spojené s dodáním zboží dle kupní smlouvy může kupující uhradit prodávajícímu následujícími způsoby:

 v hotovosti v provozovně prodávajícího na adrese ul. Křivoklátská čp. 384, 267 05 Nižbor, okr. Beroun;

 v hotovosti na dobírku v místě určeném kupujícím v objednávce;

 bezhotovostně převodem na účet prodávajícího č. 51-5450400207 / 0100, vedený u společnosti Komerční banka, a.s. (dále jen „účet prodávajícího“);

 bezhotovostně prostřednictvím platebního systému ThePay (www.thepay.cz);

 bezhotovostně platební kartou;

 v hotovosti nebo platební kartou při osobním odběru ve výdejně zásilek;

 prostřednictvím úvěru poskytnutého třetí osobou.

4.2.       Společně s kupní cenou je kupující povinen zaplatit prodávajícímu také náklady spojené s balením a dodáním zboží ve smluvené výši. Není-li uvedeno výslovně jinak, rozumí se dále kupní cenou i náklady spojené s dodáním zboží.

4.3.       Prodávající nepožaduje od kupujícího zálohu či jinou obdobnou platbu. Tímto není dotčeno ustanovení čl. 4.6 obchodních podmínek ohledně povinnosti uhradit kupní cenu zboží předem.

4.4.       V případě platby v hotovosti, na dobírku či ve výdejně zásilek je kupní cena splatná při převzetí zboží. V případě bezhotovostní platby je kupní cena splatná do tří dnů od uzavření kupní smlouvy.

4.5.       V případě bezhotovostní platby je kupující povinen uhrazovat kupní cenu zboží společně s uvedením variabilního symbolu platby. V případě bezhotovostní platby je závazek kupujícího uhradit kupní cenu splněn okamžikem připsání příslušné částky na účet prodávajícího.

4.6.       Prodávající je oprávněn, zejména v případě, že ze strany kupujícího nedojde k dodatečnému potvrzení objednávky (čl. 3.6), požadovat uhrazení celé kupní ceny ještě před odesláním zboží kupujícímu. Ustanovení § 2119 odst. 1 občanského zákoníku se nepoužije.

4.7.       Případné slevy z ceny zboží poskytnuté prodávajícím kupujícímu nelze vzájemně kombinovat.

4.8.       Je-li to v obchodním styku obvyklé nebo je-li tak stanoveno obecně závaznými právními předpisy, vystaví prodávající ohledně plateb prováděných na základě kupní smlouvy kupujícímu daňový doklad – fakturu. Prodávající  je plátcem daně z přidané hodnoty. Daňový doklad – fakturu vystaví prodávající kupujícímu po uhrazení ceny zboží a zašle jej v elektronické podobě na elektronickou adresu kupujícího.

5.       ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ SMLOUVY

5.1.       Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1837 občanského zákoníku nelze mimo jiné odstoupit od kupní smlouvy o dodávce 

5.1.1. zboží vyrobeného podle požadavků kupujícího nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám,

5.1.2. zboží, které podléhá rychlé zkáze, nebo zboží s krátkou dobou spotřeby, jakož i zboží, které bylo po dodání vzhledem ke své povaze nenávratně smíseno s jiným zbožím,

5.1.3. zboží v zapečetěném obalu, které z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů není vhodné vrátit poté, co jej kupující porušil, a

5.1.4.zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu v zapečetěném obalu, pokud jej kupující porušil. 

5.2.       Nejedná-li se o případ uvedený v čl. 5.1 obchodních podmínek či o jiný případ, kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit, má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, a to do čtrnácti (14) dnů od převzetí zboží, kdy kupující nebo jím určená třetí osoba odlišná od dopravce převezeme zboží, nebo:

5.2.1. poslední kus zboží, objedná-li kupující v rámci jedné objednávky více kusů zboží, které jsou dodávány samostatně,

5.2.2. poslední položku nebo část dodávky zboží sestávajícího z několika položek nebo částí, nebo

5.2.3. první dodávku zboží, je-li ve smlouvě ujednána pravidelná dodávka zboží po ujednanou dobu.

5.3.       Odstoupení od kupní smlouvy musí být prodávajícímu odesláno ve lhůtě uvedené v čl. 5.2 obchodních podmínek Pro odstoupení od kupní smlouvy může kupující využit vzorový formulář poskytovaný prodávajícím, jenž tvoří přílohu obchodních podmínek. Odstoupení od kupní smlouvy může kupující zasílat mimo jiné na adresu provozovny prodávajícího či na adresu elektronické pošty prodávajícího stavebninynizbor@seznam.cz.

5.4.       V případě odstoupení od kupní smlouvy se kupní smlouva od počátku ruší. Zboží kupující zašle nebo předá prodávajícímu zpět bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti (14) dnů od odstoupení od smlouvy, ledaže mu prodávající nabídl, že si zboží sám vyzvedne. Lhůta podle předchozí věty je zachována, pokud kupující odešle zboží před jejím uplynutím. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, nese kupující náklady spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v tom případě, kdy zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.

5.5.       V případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl. 5.2 obchodních podmínek vrátí prodávající peněžní prostředky přijaté od kupujícího do čtrnácti (14) dnů od odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, a to stejným způsobem, jakým je prodávající od kupujícího přijal. Prodávající je taktéž oprávněn vrátit plnění poskytnuté kupujícím již při vrácení zboží kupujícím či jiným způsobem, pokud s tím kupující bude souhlasit a nevzniknou tím kupujícímu další náklady. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky kupujícímu dříve, než prodávající obdrží zboží, nebo než mu kupující prokáže, že zboží odeslal zpět, podle toho, co nastane dříve.

5.6.       Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající oprávněn jednostranně započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní ceny.

5.7.      V případech, kdy má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, je prodávající také oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit, a to až do doby převzetí zboží kupujícím. V takovém případě vrátí prodávající kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu, a to bezhotovostně na účet určený kupujícím.

5.8.       Je-li společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a kupující je povinen spolu se zbožím prodávajícímu vrátit i poskytnutý dárek.

6.       PŘEPRAVA A DODÁNÍ ZBOŽÍ

6.1.       V případě, že je způsob dopravy smluven na základě zvláštního požadavku kupujícího, nese kupující riziko a případné dodatečné náklady spojené s tímto způsobem dopravy.

6.2.       Je-li prodávající podle kupní smlouvy povinen dodat zboží na místo určené kupujícím v objednávce, je kupující povinen převzít zboží při dodání.

6.3.       V případě, že je z důvodů na straně kupujícího nutno zboží doručovat opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo uvedeno v objednávce, je kupující povinen uhradit náklady spojené s opakovaným doručováním zboží, resp. náklady spojené s jiným způsobem doručení.

6.4.       Při převzetí zboží od přepravce je kupující povinen zkontrolovat neporušenost obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně oznámit přepravci. V případě shledání porušení obalu svědčícího o neoprávněném vniknutí do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce převzít.Tímto nejsou dotčena práva kupujícího z odpovědnosti za vady zboží a další práva kupujícího vyplývající z obecně závazných právních předpisů.

6.5.       Další práva a povinnosti stran při přepravě zboží mohou upravit zvláštní dodací podmínky prodávajícího, jsou-li prodávajícím vydány.

7.       PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ

7.1.       Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174 občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).

7.2.       Je-li předmětem koupě hmotná movitá věc, která je propojena s digitálním obsahem nebo službou digitálního obsahu takovým způsobem, že by bez nich nemohla plnit své funkce (dále jen „věc s digitálními vlastnostmi“), použijí se ustanovení ohledně odpovědnosti za vady prodávajícího také na poskytování digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, i když je poskytuje třetí osoba. To neplatí, je-li z obsahu kupní smlouvy i z povahy věci zjevné, že jsou poskytovány samostatně.

7.3.       Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal:

7.3.1.     odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,

7.3.2.     je vhodná k účelu, pro který ji kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a

7.3.3.     je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.

7.4.       Prodávající odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:

7.4.1.    je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,

7.4.2.    věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením, ledaže prodávající prokáže, že si ho nebyl vědom nebo že bylo v době uzavření kupní smlouvy upraveno alespoň srovnatelným způsobem, jakým bylo učiněno, anebo že na rozhodnutí o koupi nemohlo mít vliv,

7.4.3.    je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat, a

7.4.4.    věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením kupní smlouvy.

7.5.       Ustanovení čl. 7.4 obchodních podmínek se nepoužije v případě, že prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost věci liší a kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.

7.6.       Prodávající odpovídá kupujícímu také za vadu způsobenou nesprávnou montáží nebo instalací, která byla podle kupní smlouvy provedena prodávajícím nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že byla montáž nebo instalace provedena kupujícím a vada nastala v důsledku nedostatku v návodu, který k ní poskytl prodávající nebo poskytovatel digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, jde-li o věc s digitálními vlastnostmi.

7.7.       Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.

7.8.      Je-li předmětem koupě věc s digitálními vlastnostmi, prodávající zabezpečí, že budou kupujícímu poskytovány ujednané aktualizace digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu. Vedle ujednaných aktualizací prodávající zabezpečí, že budou kupujícímu poskytovány aktualizace, které jsou nezbytné, aby si věc po převzetí uchovala vlastnosti podle čl. 7.3 a čl. 7.4 obchodních podmínek, a že bude na jejich dostupnost upozorněn

7.8.1.   po dobu dvou let, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, a je-li ujednáno poskytování po dobu delší dvou let, po celou tuto dobu,

7.8.2.   po dobu, po kterou to kupující může rozumně očekávat, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytnuty jednorázově; to se posoudí podle druhu a účelu věci, povahy digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a s přihlédnutím k okolnostem při uzavření kupní smlouvy a povaze závazku.

7.9.     Ustanovení čl. 7.8 obchodních podmínek neplatí v případě, že prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že aktualizace poskytovány nebudou a kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.

7.10.    Neprovedl-li kupující aktualizaci v přiměřené době, nemá práva z vady, která vznikla pouze v důsledku neprovedené aktualizace. To neplatí v případě, že kupující nebyl upozorněn na aktualizaci nebo na důsledky jejího neprovedení anebo aktualizaci neprovedl či ji provedl nesprávně v důsledku nedostatku v návodu. Mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu a projeví-li se nebo vyskytne-li se vada v době podle čl. 7.8.1 a čl. 7.8.2 obchodních podmínek, má se za to, že jsou digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány vadně.

7.11.    Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Je-li předmětem koupě věc s digitálními vlastnostmi a mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, může kupující vytknout vadu, která se na nich vyskytne nebo projeví v době dvou let od převzetí. Má-li být plněno po dobu delší dvou let, má kupující právo z vady, která se vyskytne nebo projeví v této době. Vytkl-li kupující prodávajícímu vadu oprávněně, doba pro vytčení vady věci neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat.

7.12.    Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.

7.13.    Prodávající odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby tím kupujícímu nezpůsobil značné obtíže, přičemž se zohlední povaha věci a účel, pro který kupující věc koupil. K odstranění vady převezme prodávající věc na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž věci, jejíž montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem věci předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadné věci a montáž opravené nebo nové věci anebo uhradí náklady s tím spojené.

7.14.    Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od kupní smlouvy, pokud:

7.14.1.  prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s čl. 7.13 obchodních podmínek,

7.14.2.  se vada projeví opakovaně,

7.14.3.  je vada podstatným porušením kupní smlouvy, nebo

7.14.4.  je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.

7.15.     Je-li vada věci nevýznamná, kupující nemůže odstoupit od kupní smlouvy (ve smyslu čl. 7.14 obchodních podmínek); má se za to, že vada věci není nevýznamná. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co mu kupující prokáže, že věc odeslal.

7.16.     Vadu lze vytknout prodávajícímu, u kterého věc byla koupena. Je-li však k opravě určena jiná osoba, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, kupující vytkne vadu tomu, kdo je určen k provedení opravy.

7.17.    S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i ve svém sídle. Prodávající je povinen kupujícímu vydat při uplatnění reklamace písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy kupující reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje a kontaktní údaje kupujícího pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.

7.18.    Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a kupující o tom musí být informován nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Je-li předmětem závazku poskytnutí digitálního obsahu, včetně digitálního obsahu dodaného na hmotném nosiči, nebo služby digitálního obsahu, musí být reklamace vyřízena v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a k účelu, pro nějž je kupující požadoval.

7.19.    Po marném uplynutí lhůty podle čl. 7.18 obchodních podmínek může kupující od kupní smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu.

7.20.    Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.

7.21.    Práva z odpovědnosti za vady zboží může kupující konkrétně uplatnit zejména osobně na adrese Křivoklátská čp. 384, 267 05 Nižbor, okr. Beroun, telefonicky na čísle 608 382 382 či elektronickou poštou na adrese stavebninynizbor@seznam.cz.

7.22.    Kdo má právo z vadného plnění, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Neuplatní-li však kupující právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud prodávající namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.

7.23.    Další práva a povinnosti stran související s odpovědností prodávajícího za vady může upravit reklamační řád prodávajícího.

7.24.    Prodávající či jiná osoba může kupujícímu poskytnout nad rámec jeho zákonných práv z vadného plnění také záruku za jakost.

8.       DALŠÍ PRÁVA A POVINNOSTI SMLUVNÍCH STRAN

8.1.       Kupující nabývá vlastnictví ke zboží zaplacením celé kupní ceny zboží.

8.2.       Prodávající není ve vztahu ke kupujícímu vázán žádnými kodexy chování ve smyslu ustanovení § 1826 odst. 1 písm. e) občanského zákoníku.

8.3.       Vyřizování stížností spotřebitelů zajišťuje prodávající prostřednictvím elektronické pošty. Stížnosti je možné zasílat na elektronickou adresu prodávajícího. Informaci o vyřízení stížnosti kupujícího zašle prodávající na elektronickou adresu kupujícího. Jiná pravidla vyřizování stížností nejsou prodávajícím stanovena.

8.4.       K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869, internetová adresa: https://adr.coi.cz/cs. Platformu pro řešení sporů on-line nacházející se na internetové adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr je možné využít při řešení sporů mezi prodávajícím a kupujícím z kupní smlouvy.

8.5.       Evropské spotřebitelské centrum Česká republika, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, internetová adresa: http://www.evropskyspotrebitel.cz je kontaktním místem podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line).

8.6.       Kupující se může obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru. Prodávající je oprávněn k prodeji zboží na základě živnostenského oprávnění. Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Česká obchodní inspekce vykonává ve vymezeném rozsahu mimo jiné dozor nad dodržováním občanského zákoníku a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.

8.7.       Kupující tímto přebírá na sebe nebezpečí změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2 občanského zákoníku.

9.       OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ

9.1.       Svou informační povinnost vůči kupujícímu ve smyslu čl. 13 Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen „nařízení GDPR“) související se zpracováním osobních údajů kupujícího pro účely plnění kupní smlouvy, pro účely jednání o kupní smlouvě a pro účely plnění veřejnoprávních povinností prodávajícího plní prodávající prostřednictvím zvláštního dokumentu.

10.    ZASÍLÁNÍ OBCHODNÍCH SDĚLENÍ A UKLÁDÁNÍ COOKIES

10.1. Kupující souhlasí ve smyslu ustanovení § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti), ve znění pozdějších předpisů, se zasíláním obchodních sdělení prodávajícím na elektronickou adresu či na telefonní číslo kupujícího. Svou informační povinnost vůči kupujícímu ve smyslu čl. 13 nařízení GDPR související se zpracováním osobních údajů kupujícího pro účely zasílání obchodních sdělení plní prodávající prostřednictvím zvláštního dokumentu.

10.2. Své zákonné povinnosti související s případným ukládáním cookies na zařízení kupujícího plní prodávající prostřednictvím zvláštního dokumentu.

11.    DORUČOVÁNÍ

11.1. Kupujícímu může být doručováno na elektronickou adresu kupujícího.

12.    ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

12.1.    Pokud vztah založený kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany sjednávají, že vztah se řídí českým právem. Volbou práva podle předchozí věty není kupující, který je spotřebitelem, zbaven ochrany, kterou mu poskytují ustanovení právního řádu, od nichž se nelze smluvně odchýlit, a jež by se v případě neexistence volby práva jinak použila dle ustanovení čl. 6 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 ze dne 17. června 2008 o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy (Řím I).

12.2.    Je-li některé ustanovení obchodních podmínek neplatné nebo neúčinné, nebo se takovým stane, namísto neplatných ustanovení nastoupí ustanovení, jehož smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností jednoho ustanovení není dotčena platnost ostatních ustanovení.

12.3.    Kupní smlouva včetně obchodních podmínek je archivována prodávajícím v elektronické podobě a není přístupná.

12.4.    Přílohu obchodních podmínek tvoří vzorový formulář pro odstoupení od kupní smlouvy.

12.5.    Kontaktní údaje prodávajícího: adresa pro doručování Křivoklátská čp. 384, 267 05 Nižbor, okr. Beroun, adresa elektronické pošty stavebninynizbor@seznam.cz, telefon 608 382 382.

 

V Nižboru     dne  20.12.2024

Všeobecné smluvní podmínky pronájmu

FB David & David s.r.o. – Stavebniny Nižbor
(IČO: 27184498, DIČ: CZ27184498)

I. Úvodní ustanovení

  1. Účel podmínek. Tyto Všeobecné smluvní podmínky pronájmu (dále jen "Podmínky") upravují podrobně práva a povinnosti smluvních stran vznikající z každé nájemní smlouvy uzavřené mezi společností FB David & David s.r.o. – Stavebniny Nižbor, IČO: 27184498, DIČ: CZ27184498, se sídlem Nižbor, Křivoklátská 384, 267 05 (dále jen "Pronajímatel"), a druhou smluvní stranou, fyzickou nebo právnickou osobou (dále jen "Nájemce"). Předmětem takové nájemní smlouvy je pronájem movité věci (zejména stavebního nářadí, strojů, zařízení či jiných věcí; dále jen "předmět nájmu") Pronajímatelem Nájemci za smluvené nájemné.
  2. Vznik nájemní smlouvy. Nájemní smlouva je uzavřena podpisem písemné smlouvy oběma stranami, případně jinou formou odsouhlasenou Pronajímatelem (např. potvrzením objednávky Nájemce Pronajímatelem v písemné či elektronické formě). Tyto Podmínky jsou nedílnou součástí každé nájemní smlouvy; uzavřením nájemní smlouvy Nájemce stvrzuje, že se s Podmínkami seznámil a souhlasí s nimi. Nájemní vztah se řídí § 2201 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen "Občanský zákoník"), a dalšími obecně závaznými právními předpisy, není-li v nájemní smlouvě a těchto Podmínkách stanoveno jinak.
  3. Identifikace a součinnost Nájemce. Před uzavřením nájemní smlouvy je Nájemce povinen prokázat svou totožnost a případně oprávnění jednat (u právnických osob doložit, že osoba podepisující smlouvu je k tomu oprávněna). Pronajímatel si vyhrazuje právo odmítnout uzavřít nájemní smlouvu, pokud Nájemce věrohodně neprokáže svou identitu či schopnost dostát svým závazkům (např. při nedůvěryhodnosti, neúplných údajích, nezaplacení kauce apod.).

II. Předmět nájmu a doba trvání

  1. Specifikace předmětu nájmu. Předmětem nájmu je konkrétně sjednaná movitá věc ve vlastnictví Pronajímatele, uvedená v nájemní smlouvě (případně v předávacím protokolu), včetně jejího příslušenství a případných dokladů (návod k obsluze, technický průkaz apod.). Pronajímatel nepřenechává Nájemci žádná práva duševního vlastnictví k předmětu nájmu ani k softwaru, je-li jeho součástí – jde výlučně o právo dočasného užívání věci.
  2. Doba nájmu. Doba trvání nájmu je sjednána v nájemní smlouvě – může být buď na dobu určitou (s konkrétně stanoveným datem a časem ukončení nájmu) nebo na dobu neurčitou. Nájem začíná dnem a okamžikem převzetí předmětu nájmu Nájemcem (viz čl. III níže) a končí dnem vrácení předmětu nájmu Pronajímateli (případně uplynutím sjednané doby určité). Minimální účtovaná doba nájmu činí ½ dne, i pokud Nájemce fakticky využije předmět nájmu po dobu kratší.
  3. Prodloužení a zkrácení nájmu. Po dobu trvání nájmu může být doba nájmu prodloužena pouze na základě nové dohody smluvních stran (doporučuje se písemná forma, např. e-mailové potvrzení Pronajímatele). Neoznámí-li Nájemce včas svůj úmysl prodloužit nájem a ponechá si předmět nájmu i po uplynutí sjednané doby, jedná se o neoprávněné prodlení s vrácením (viz sankce v čl. IX). Při předčasném vrácení před uplynutím sjednané doby nájmu nemá Nájemce nárok na vrácení poměrné části nájemného, pokud si strany výslovně nedohodnou jinak.

III. Předání předmětu nájmu

  1. Místo a čas předání. Předmět nájmu bude zpravidla předán Nájemci v provozovně Pronajímatele (Stavebniny Nižbor, případně jiné sjednané místo) ve sjednaném termínu. Nájemce je povinen dostavit se k převzetí v dohodnutém čase. Pokud se nedostaví nebo nepřevezme věc řádně a včas, nese veškeré náklady tím vzniklé (např. čekací dobu, marný výjezd, apod.) a Pronajímatel může od smlouvy odstoupit.
  2. Předávací protokol. O předání a převzetí předmětu nájmu mohou smluvní strany sepsat předávací protokol. V něm zejména uvedou stav předmětu nájmu při předání (technický stav, funkčnost, případné viditelné vady či opotřebení) a seznam předávaného příslušenství. Předávací protokol (případně samotná nájemní smlouva) bude podepsán oběma stranami; podpisem Nájemce stvrzuje, že předmět nájmu převzal v provozuschopném stavu, bez zjevných vad, s kompletním příslušenstvím a dokumentací potřebnou k užívání. Okamžikem podpisu předávacího protokolu nebo faktickým převzetím předmětu nájmu (podle toho, co nastane dříve) přechází nebezpečí škody na věci a veškerá odpovědnost za užívání předmětu nájmu na Nájemce.
  3. Technický stav a kontrola při převzetí. Pronajímatel se zavazuje předat Nájemci předmět nájmu v řádném technickém stavu, způsobilý k užívání k sjednanému účelu a v souladu s platnými právními předpisy (např. s platnou revizí, pokud je požadována pro daný typ zařízení). Nájemce má právo a povinnost si při předání předmět nájmu důkladně prohlédnout a vyzkoušet jeho funkčnost. Pokud zjistí jakékoliv zjevné vady či nedostatky, musí je neprodleně oznámit Pronajímateli před převzetím; v takovém případě má Nájemce právo požadovat odstranění vady, výměnu věci nebo odstoupit od smlouvy před převzetím. Jestliže Nájemce převezme předmět nájmu bez výhrad, platí, že jej přebírá jako bezvadný a plně funkční.
  4. Skryté vady. Nájemce bere na vědomí, že Pronajímatel neodpovídá za skryté vady předmětu nájmu, které nebyly zjistitelné obvyklou prohlídkou při předání. Nájemce přejímá předmět nájmu bez záruky za jakost či vlastnosti. Pronajímatel neposkytuje žádnou smluvní záruku na pronajatou věc; zejména nezaručuje, že předmět nájmu bude po dobu nájmu nepřetržitě funkční pro konkrétní zamýšlený účel Nájemce.
  5. Instrukce k užívání. Pronajímatel při předání seznámí Nájemce na jeho vyžádání se základním ovládáním a údržbou předmětu nájmu, popř. předá potřebné návody či instrukce k obsluze. Nájemce však odpovídá za to, že disponuje potřebnými znalostmi a dovednostmi k řádnému užívání předmětu nájmu. Pronajímatel nenese odpovědnost za škody způsobené nesprávným pochopením či nedodržením poskytnutých instrukcí ze strany Nájemce.

IV. Práva a povinnosti Nájemce

  1. Užívání předmětu nájmu. Nájemce je oprávněn užívat předmět nájmu výlučně způsobem přiměřeným jeho povaze a určení a v souladu s návodem k obsluze, technickými normami a právními předpisy. Nájemce se zavazuje:
    • používat předmět nájmu pouze k účelům, k nimž je určen (zejm. k účelům stavebním či jiným, pro které je obvykle daný typ zařízení používán), a v souladu s jeho technickými limity stanovenými výrobcem nebo Pronajímatelem;
    • nevystavovat předmět nájmu nadměrné zátěži, neprovádět na něm bez souhlasu Pronajímatele žádné úpravy, opravy či změny (s výjimkou běžné údržby dle manuálu) a neodstraňovat či neměnit identifikační nebo evidenční prvky na věci;
    • chránit předmět nájmu před poškozením, ztrátou či krádeží – zejména jej zabezpečit při nepoužívání (uzamknout, uschovat na bezpečném místě apod.) a chránit před povětrnostními vlivy přesahujícími běžné podmínky užívání;
    • neužívat předmět nájmu v rozporu s právními předpisy nebo způsobem, který by mohl poškodit dobré jméno Pronajímatele; nesmí jej např. použít k neoprávněným stavebním či výkopovým pracím, k páchání přestupků či trestných činů apod.;
    • nepřenechat předmět nájmu třetí osobě (ani podnájem či zápůjčku) bez předchozího písemného souhlasu Pronajímatele. Nájemce odpovídá za jednání osob, kterým umožní užívání věci, jako by věc užíval sám.
  2. Údržba a péče. Nájemce je povinen průběžně se starat o řádný stav předmětu nájmu po dobu trvání nájmu. Zejména musí:
    • provádět běžnou údržbu a základní provozní úkony na vlastní náklady (např. doplňování provozních kapalin, mazání, huštění pneumatik, čištění stroje apod.), pokud jsou k užívání věci nezbytné;
    • bezodkladně oznámit Pronajímateli potřebu jakékoli opravy, kterou nezpůsobil Nájemce a která je nutná pro zachování nebo obnovení provozuschopnosti věci. Nájemce nesmí sám provádět opravy předmětu nájmu (mimo běžnou údržbu) bez výslovného souhlasu Pronajímatele. V případě poruchy či poškození věci musí Nájemce přerušit její používání, zabránit vzniku dalších škod a kontaktovat neprodleně Pronajímatele k dohodnutí dalšího postupu;
    • nést veškeré náklady spojené s provozem předmětu nájmu během nájmu (palivo, energie, běžné opotřebení dílů při řádném užití apod.), pokud smlouva nestanoví jinak.
  3. Oznámení škod a závad. Nájemce odpovídá za veškeré škody způsobené na předmětu nájmu od okamžiku jeho převzetí do okamžiku vrácení Pronajímateli. Dojde-li k jakémukoli poškození, havárii, odcizení nebo ztrátě předmětu nájmu či jeho části, je Nájemce povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit Pronajímateli a řídit se jeho pokyny. V případě odcizení věci je Nájemce povinen neprodleně věc ohlásit také Policii ČR a spolupracovat při vyšetření. Nájemce nese plnou odpovědnost za škodu způsobenou ztrátou, odcizením, zničením či poškozením předmětu nájmu, a to bez ohledu na zavinění (s výjimkou případů prokazatelné vady či zavinění na straně Pronajímatele, které však Pronajímatel výslovně vylučuje v maximálním zákonném rozsahu – viz čl. VII).
  4. Odpovědnost za provoz a újmy. Nájemce nese po dobu nájmu veškerou odpovědnost za provoz a používání předmětu nájmu. Nájemce odpovídá za dodržování veškerých bezpečnostních, technických a právních požadavků souvisejících s provozem věci (např. školení obsluhy, bezpečnost práce, požární ochrana, povinné pojištění vozidla apod., podle charakteru pronajaté věci). Veškerá rizika spojená s užíváním předmětu nájmu nese Nájemce – Pronajímatel neodpovídá za jakoukoli újmu na zdraví, majetkové škody či jiné následky, které vzniknou při provozu nebo v souvislosti s užíváním předmětu nájmu Nájemcem. Nájemce se zavazuje případné škody na majetku či zdraví způsobené provozem předmětu nájmu uhradit z vlastních prostředků a případně si sjednat odpovídající pojištění, pokud chce tato rizika pokrýt.
  5. Doklady a povolení. Je-li k provozu nebo řízení předmětu nájmu vyžadováno zvláštní oprávnění, doklad či kvalifikace (např. řidičský průkaz příslušné skupiny, strojnický průkaz, osvědčení o školení obsluhy zdvihacích zařízení apod.), odpovídá za splnění této podmínky Nájemce. Pronajímatel může před předáním požadovat předložení takového dokladu; neprokáže-li Nájemce, že disponuje potřebným oprávněním (případně že obsluhu bude zajišťovat kvalifikovaná osoba), je Pronajímatel oprávněn odmítnout předání věci a odstoupit od smlouvy.
  6. Zákaz dispozic s věcí. Nájemce nesmí předmět nájmu prodat, zastavit, pronajmout třetí osobě ani s ním jinak právně nakládat, jelikož zůstává po celou dobu nájmu ve vlastnictví Pronajímatele. Nájemce také nesmí učinit nic, co by vedlo ke vzniku práv třetích osob k předmětu nájmu (např. zahrnout jej do zástavy, použít jako zajištění dluhu apod.). V případě porušení tohoto zákazu odpovídá Nájemce Pronajímateli za veškerou tím způsobenou újmu a současně tím nastává podstatné porušení smlouvy ze strany Nájemce s možností okamžitého ukončení nájmu (viz čl. IX a X).

V. Práva a povinnosti Pronajímatele

  1. Přenechání věci k nájmu. Pronajímatel se zavazuje přenechat Nájemci předmět nájmu v dohodnutém termínu a stavu dle čl. III. odst. 3 těchto Podmínek. Nesplní-li Pronajímatel tuto povinnost (např. nebude schopen předmět nájmu ve sjednaném čase dodat v provozuschopném stavu), má Nájemce právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení již zaplaceného nájemného či kauce. Pronajímatel však neodpovídá za případné další škody nebo náklady Nájemce způsobené opožděným předáním či nepředáním předmětu nájmu, ledaže by šlo o škodu způsobenou úmyslně.
  2. Bezvadné užívání. Pronajímatel umožní Nájemci nerušené užívání pronajaté věci po dobu nájmu. Po dobu trvání nájmu se Pronajímatel zdrží jednání, které by Nájemci znemožnilo nebo podstatně ztížilo řádné užívání věci v souladu se smlouvou. Za tímto účelem Pronajímatel zejména nezatíží věc právními vadami (zástavami, věcnými břemeny apod.) a zajistí, aby třetí osoby neuplatňovaly vůči Nájemci neoprávněně práva k věci.
  3. Servis a opravy. Vyskytne-li se na předmětu nájmu vada bránící jeho řádnému užití, kterou nezpůsobil Nájemce, zajistí Pronajímatel na své náklady odstranění takové vady (opravou nebo poskytnutím náhradního zařízení) v přiměřené lhůtě po oznámení vady Nájemcem. Nájemce nemá nárok na slevu z nájemného za dobu, po kterou nemohl předmět nájmu řádně užívat z důvodu takové vady, není-li výslovně dohodnuto jinak; Pronajímatel může podle své úvahy poskytnout slevu nebo poměrné neúčtování nájemného za prostoje jako projev dobré vůle, nikoli však z titulu zákonné odpovědnosti, kterou těmito Podmínkami vylučuje v nejširším dovoleném rozsahu.
  4. Kontrola užívání. Pronajímatel má právo po předchozím ohlášení kontrolovat způsob užívání a stav předmětu nájmu u Nájemce. Nájemce se zavazuje umožnit Pronajímateli přístup k předmětu nájmu za účelem kontroly, a to v přiměřeném rozsahu. Pokud Pronajímatel zjistí, že Nájemce užívá věc v rozporu se smlouvou nebo těmito Podmínkami (např. nesprávné používání, hrozba poškození, porušení zákonů), je oprávněn požadovat okamžitou nápravu. Nedojde-li ke zjednání nápravy, má Pronajímatel právo nájem předčasně ukončit (odstoupit od smlouvy) a odebrat si věc zpět na náklady Nájemce.
  5. Omezení odpovědnosti Pronajímatele. Pronajímatel neodpovídá (s výjimkou odpovědnosti, kterou nelze smluvně vyloučit dle platných zákonů) za újmu na zdraví osob, škody na majetku Nájemce či třetích osob ani jiné škody nebo následky, které vzniknou v souvislosti s užíváním nebo poruchou předmětu nájmu. Pronajímatel zejména neodpovídá za škody způsobené výpadkem nebo přerušením práce Nájemce z důvodu nefunkčnosti či poruchy pronajaté věci, ani za škody způsobené její případnou vadou. Nájemce bere na vědomí, že Pronajímatel neposkytuje za pronajaté věci žádné záruky a veškerá odpovědnost za případné vady či následky užívání věci je smluvně přenesena na Nájemce (jak je blíže upraveno v těchto Podmínkách).

VI. Nájemné, kauce a platební podmínky

  1. Výše nájemného. Nájemné za pronajatou věc se stanoví dle aktuálního ceníku Pronajímatele nebo individuální dohody v nájemní smlouvě. Ceny nájemného jsou sjednávány bez DPH, pokud není uvedeno jinak; k nájemnému bude připočtena daň z přidané hodnoty v zákonné sazbě, je-li Pronajímatel plátcem DPH (což je, DIČ: CZ27184498). Nájemné se obvykle účtuje za každý započatý den nájmu (případně jinou časovou jednotku dle povahy věci – např. hodina, víkend, týden – to bude uvedeno v ceníku či smlouvě). Minimální nájemné je stanoveno za ½ dne i v případě kratšího použití (viz čl. II. odst. 2).
  2. Splatnost nájemného. Není-li dohodnuto jinak, je nájemné splatné předem za celou předpokládanou dobu nájmu při převzetí předmětu nájmu Nájemcem. V případě prodloužení doby nájmu nad původně uhrazené období je Nájemce povinen doplatit nájemné za dobu prodloužení bez zbytečného odkladu, nejpozději však při vrácení věci. Pokud je nájemné hrazeno průběžně (např. u dlouhodobých pronájmů fakturací měsíčně), je Nájemce povinen platit řádně a včas dle vystavených faktur Pronajímatele, obvykle se splatností 14 dní, není-li stanoveno jinak.
  3. Kauce (jistota). Pronajímatel je oprávněn požadovat po Nájemci složení kauce (peněžité jistoty) před nebo při převzetí předmětu nájmu. Výše kauce je stanovena Pronajímatelem a zpravidla uvedena v ceníku nebo bude oznámena před uzavřením smlouvy; její výše může záviset na hodnotě a povaze pronajímané věci. Složení kauce je podmínkou předání předmětu nájmu Nájemci – bez složení požadované kauce může Pronajímatel odmítnout věc předat. Kauce slouží k zajištění řádného splnění povinností Nájemce, zejména úhrady nájemného, vrácení věci a úhrady případných škod.
  4. Nakládání s kaucí. O složené kauci vystaví Pronajímatel Nájemci potvrzení. Kauce není úročena a Pronajímatel ji není povinen držet na zvláštním účtu. Po řádném ukončení nájmu a splnění všech povinností Nájemce (vrácení nepoškozené věci, úhrada nájemného za celou dobu, uhrazení případných škod, smluvních pokut atd.) bude kauce vrácena Nájemci. Pronajímatel je oprávněn jednostranně započíst proti kauci jakékoli své splatné pohledávky vůči Nájemci vzniklé v souvislosti s nájmem. V takovém případě vrátí Pronajímatel Nájemci pouze případný zůstatek kauce po zápočtu; pokud kauce nepostačí na úhradu dlužných částek, zůstává Nájemce povinen doplatit zbývající dluh nad rámec kauce do 10 kalendářních dnů od vyúčtování.
  5. Další poplatky. Kromě nájemného může Pronajímatel účtovat Nájemci další poplatky spojené s pronájmem, pokud o nich byl Nájemce předem prokazatelně seznámen. Může jít například o poplatek za čištění nadměrně znečištěného předmětu nájmu po vrácení, poplatek za palivo či spotřební materiál, pokud nebyl vrácen ve stavu při převzetí (např. nedotankovaná nádrž), poplatek za dopravu (dovoz nebo odvoz předmětu nájmu na místo určení, pokud byl sjednán) apod. Výše těchto poplatků bude stanovena v ceníku nebo dohodnuta ve smlouvě.

VII. Odpovědnost za vady, škody a záruky

  1. Stav věci a zjevné vady. Pronajímatel odpovídá za to, že při předání do nájmu je předmět nájmu ve stavu způsobilém k řádnému užívání (viz čl. III odst. 3). Nájemce má právo při převzetí provést prohlídku a test funkčnosti; veškeré zjevné vady či nedostatky musí oznámit před podpisem předávacího protokolu. Pokud tak neučiní, má se za to, že věc byla předána bez zjevných vad a v plně funkčním stavu.
  2. Skryté a vzniklé vady. Pronajímatel neodpovídá za skryté vady pronajaté věci, které se projeví až během nájmu, ani za vady, které vzniknou v průběhu nájmu běžným opotřebením. Nájemce nemá právo požadovat po Pronajímateli slevu z nájemného, náhradu škody ani jiné nároky z důvodu, že se během nájmu objeví vada či porucha věci, pokud tato nevznikla prokazatelně v důsledku porušení povinností Pronajímatele. Smluvní strany si ujednaly, že § 2207 odst. 2 Občanského zákoníku (nároky nájemce z vad pronajaté věci) se vylučuje, v nejširším zákonném rozsahu. Nájemce tedy nemůže uplatňovat práva z vadného plnění vůči Pronajímateli; namísto toho má právo odstoupit od smlouvy, pokud by vada znemožňovala použití věci a Pronajímatel nezajistí nápravu (viz čl. V odst. 3). Odstoupením od smlouvy však není dotčeno právo Pronajímatele na úhradu nájemného za dobu, po kterou Nájemce měl věc k dispozici, ani nároky na náhradu případných škod způsobených Nájemcem.
  3. Omezení náhrady škody. S výjimkou případů, kdy to ustanovení obecně závazných právních předpisů výslovně zakazují, platí, že Pronajímatel není povinen hradit Nájemci jakoukoli újmu či škodu vzniklou v souvislosti s nájemním vztahem. Smluvní strany si ujednaly omezení případné náhrady škody ze strany Pronajímatele tak, že celková výše náhrady škody, kterou by byl Pronajímatel povinen uhradit (i kdyby byla způsobena porušením jeho povinnosti), je omezena maximálně do výše uhrazeného nájemného dle příslušné nájemní smlouvy. Pronajímatel neodpovídá zejména za následné a nepřímé škody, ušlý zisk, přerušení provozu, ztrátu dat, ani za škody způsobené okolnostmi vylučujícími odpovědnost (vyšší moc, provozní rizika na straně Nájemce apod.). Toto ujednání omezující náhradu škody se neuplatní v případě újmy způsobené úmyslně nebo z hrubé nedbalosti Pronajímatele, či v případě újmy na přirozených právech člověka (život, zdraví), kde odpovědnost nelze smluvně vyloučit ani omezit.
  4. Pojištění. Pronajímatel může mít na předmět nájmu sjednáno pojištění (např. havarijní, odpovědnostní apod.), avšak Nájemce nemá přímý nárok z takové pojistky. Pokud pojišťovna uhradí Pronajímateli část škody způsobené na pronajaté věci, Pronajímatel tuto přijatou náhradu započte ve prospěch Nájemce proti jeho povinnosti nahradit škodu. Nájemce bere na vědomí, že jakákoli spoluúčast či nepojistitelné škody jdou k jeho tíži. Nájemce si může na vlastní náklady sjednat pojištění odpovědnosti či jiné pojištění pro případ škod způsobených provozem či užíváním předmětu nájmu, avšak toto není povinností Pronajímatele poskytnout ani zajistit.

VIII. Vrácení předmětu nájmu

  1. Místo a čas vrácení. Nájemce je povinen vrátit předmět nájmu Pronajímateli ve sjednaný den ukončení nájmu, a to na místo, kde byl převzat (typicky provozovna Pronajímatele), případně na jiné dohodnuté místo. Pokud byl sjednán odvoz Pronajímatelem, předá Nájemce věc v dohodnutém čase a umožní její naložení. Nedohodnou-li si strany přesný čas předání, má se za to, že vrácení proběhne v poslední den nájmu nejpozději do 17:00 hodin (případně před koncem provozní doby Pronajímatele).
  2. Stav při vrácení. Nájemce je povinen vrátit předmět nájmu ve stavu, v jakém jej převzal, s přihlédnutím k obvyklému opotřebení při řádném užívání. Předmět nájmu musí být funkční, nepoškozený a vyčištěný od hrubých nečistot. Veškeré příslušenství, dokumentace a další položky poskytnuté s věcí musí být vráceny spolu s předmětem nájmu. Pokud byl s věcí poskytnut spotřební materiál (např. palivo, olej) v určitém množství, je Nájemce povinen doplnit jej při vrácení na původní úroveň, případně uhradit jeho hodnotu.
  3. Prohlídka při vrácení. Při vrácení provede Pronajímatel (za přítomnosti Nájemce, je-li to možné) kontrolu stavu předmětu nájmu a příslušenství. O vrácení může být opět sepsán protokol, v němž se zaznamená stav věci při navrácení, včetně případných zjištěných poškození, chybějících částí či jiných rozdílů oproti stavu při předání. Zjistí-li Pronajímatel, že předmět nájmu není ve stanoveném stavu (např. je poškozen, nadměrně opotřeben, se závadami, špinavý, chybí příslušenství apod.), vyhrazuje si právo odmítnout převzetí věci zpět do svého držení až do doby, než bude zjištěný stav napraven. Tímto nedochází k prodloužení doby nájmu, spíše se tím určuje, že nájem nekončí, dokud Nájemce nevrátí věc řádně nebo neuhradí způsobenou škodu – Pronajímatel je v takovém případě oprávněn účtovat nájemné i nadále, případně uplatnit sankce dle čl. IX. Nájemce může požádat Pronajímatele, aby převzal věc i poškozenou, avšak Pronajímatel tím nepřebírá odpovědnost za poškození; sepíše se záznam o zjištěných škodách a chybějících věcech, který poslouží pro následné vyúčtování náhrady škody.
  4. Náhrada škod při vrácení. Pokud je při vrácení zjištěno poškození nebo ztráta na předmětu nájmu či jeho části, které jdou podle těchto Podmínek k tíži Nájemce, vyúčtuje Pronajímatel Nájemci náklady na opravu poškozené věci nebo náhradu hodnoty věci (či jejích částí) v případě zničení nebo nevrácení. Náklady na opravu zahrnují cenu práce servisu a náhradních dílů; v případě, že oprava není možná nebo účelná, určí se náhrada škody ve výši obvyklé tržní ceny předmětu nájmu (nebo jeho nevrácené části) ke dni vzniku škody, případně ve výši odpovídající pořizovací ceně nové věci stejného typu, pokud obvyklou cenu nelze zjistit. Nájemce je povinen takto vyčíslenou škodu uhradit do 10 dnů od doručení vyúčtování, pokud se smluvní strany nedohodnou na jiném způsobu úhrady. Pronajímatel je oprávněn započíst kauci na úhradu této škody (viz čl. VI odst. 4).
  5. Vrácení kauce a závěrečné vyúčtování. Po kontrole a převzetí předmětu nájmu zpět Pronajímatelem bude provedeno celkové vyúčtování nájemného a případných dalších pohledávek. Pokud Nájemce řádně a včas splnil všechny své povinnosti a nevznikly žádné nedoplatky, škody ani jiné nároky Pronajímatele, vrátí Pronajímatel Nájemci složenou kauci v plné výši (případně poníženou o již dohodnuté započtení doplatku nájemného apod.). Vrácení kauce proběhne obvykle v hotovosti či způsobem, jakým byla složena, a to bez zbytečného odkladu po vrácení věci (zpravidla ihned na místě při převzetí věci, je-li zřejmé, že nejsou žádné komplikace). V případě, že je potřeba dodatečně ověřit funkčnost vrácené věci nebo rozsah škod (např. odbornou prohlídkou v servisu), může Pronajímatel zadržet odpovídající část kauce do doby vyjasnění stavu a poté provést vyúčtování.

IX. Smluvní pokuty a sankce

  1. Smluvní pokuta za prodlení s vrácením. Pokud Nájemce nevrátí předmět nájmu včas dle smlouvy (tj. je v prodlení s vrácením), sjednávají smluvní strany smluvní pokutu ve výši jednoho denního nájemného za každý (i započatý) den prodlení. Tato smluvní pokuta je splatná na výzvu Pronajímatele a Pronajímatel je oprávněn ji jednostranně započíst proti složené kauci. Nárok Pronajímatele na zaplacení smluvní pokuty nastává již prvním dnem prodlení s vrácením. Ujednáním o smluvní pokutě není dotčeno právo Pronajímatele požadovat po Nájemci také náhradu vzniklé škody přesahující výši pokuty, ani nárok na úhradu nájemného za dobu prodlení – Nájemce je povinen hradit Pronajímateli běžné nájemné až do dne skutečného vrácení věci, a to vedle smluvní pokuty.
  2. Smluvní pokuta za jiné porušení. V případě, že Nájemce poruší jakoukoli jinou povinnost vyplývající z nájemní smlouvy nebo těchto Podmínek, a nenapraví toto porušení ani v přiměřené lhůtě poskytnuté Pronajímatelem, sjednávají strany smluvní pokutu ve výši až 5 000 Kč za každé jednotlivé porušení. Mezi taková porušení patří např.: nezaplacení nájemného či jiných splatných úhrad včas, neoprávněné přenechání věci třetí osobě, použití věci v rozporu se smlouvou či zákony, odepření přístupu Pronajímateli ke kontrole, odmítnutí vrátit věc na výzvu apod. Konkrétní výši pokuty stanoví Pronajímatel s přihlédnutím k závažnosti porušení a oznámí ji písemně Nájemci. Zaplacením pokuty není dotčeno právo Pronajímatele požadovat náhradu škody.
  3. Odstoupení od smlouvy. V případě podstatného porušení smlouvy ze strany Nájemce (zejména při prodlení s úhradou nájemného delším než 14 dní, prodlení s vrácením předmětu nájmu delším než 7 dní, při zjištění nepravdivých údajů poskytnutých Nájemcem, při vážném poškození nebo ohrožení věci zaviněném Nájemcem, či jiném obdobně závažném porušení povinností) je Pronajímatel oprávněn odstoupit od nájemní smlouvy s okamžitou účinností. Odstoupení je účinné dnem doručení oznámení o odstoupení Nájemci (případně okamžikem, kdy se Nájemce o odstoupení prokazatelně dozví, pokud doručení zmařil). Odstoupením od smlouvy zaniká právo Nájemce užívat předmět nájmu a Nájemce je povinen jej neprodleně vrátit Pronajímateli.
  4. Důsledky ukončení při porušení. Pokud dojde k předčasnému ukončení nájmu odstoupením Pronajímatele dle předchozího odstavce, nese Nájemce veškeré náklady s tím spojené. Nájemce je povinen uhradit Pronajímateli veškeré dlužné částky vzniklé do data ukončení (nájemné, smluvní pokuty apod.), a dále náhradu případné škody, která Pronajímateli vznikla tím, že nemohl po zbývající dobu sjednaného nájmu věc dále pronajímat dalším zájemcům (ušlý zisk), případně jiné škody. V případě, že Nájemce nevrátí předmět nájmu po odstoupení dobrovolně, je Pronajímatel oprávněn podniknout veškeré právní kroky k navrácení svého majetku, včetně oznámení skutečnosti Policii ČR (pro podezření ze spáchání trestného činu neoprávněného užívání cizí věci či zpronevěry) a provedení samohelpného odebrání věci. Nájemce tímto uděluje Pronajímateli souhlas, aby v nezbytném rozsahu vstoupil na pozemky či do prostor, kde se předmět nájmu nachází, za účelem jeho odebrání při ukončení smlouvy. Veškeré náklady, které Pronajímatel vynaloží na vymáhání vrácení věci (právní služby, doprava, apod.), nese Nájemce a Pronajímatel je oprávněn je vyúčtovat Nájemci.
  5. Úrok z prodlení. Pro případ prodlení Nájemce s úhradou jakéhokoli peněžitého závazku vyplývajícího z nájemní smlouvy (např. nezaplacení nájemného, pokuty či náhrady škody ve lhůtě splatnosti) sjednávají strany zákonný úrok z prodlení ve výši stanovené nařízením vlády ČR (tj. repo sazba ČNB zvýšená o 8 procentních bodů, pokud právní předpisy nestanoví jinak), není-li dohodnuta zvlášť úroková sazba vyšší. Nárok na úrok z prodlení vzniká prvním dnem následujícím po dni splatnosti dlužné částky a trvá až do zaplacení. Tím není dotčeno právo Pronajímatele domáhat se vedle úroku z prodlení také náhrady škody způsobené pozdní úhradou.

X. Závěrečná ustanovení

  1. Platnost a účinnost Podmínek. Tyto Podmínky jsou platné a závazné pro všechny nájemní smlouvy uzavřené mezi Pronajímatelem a Nájemcem od data jejich účinnosti. Podmínky nabývají účinnosti dnem 10.1.2025  a nahrazují veškeré předchozí obchodní či smluvní podmínky Pronajímatele pro pronájem věcí, pokud byly vydány. Aktuální znění Podmínek je k dispozici v sídle a na webových stránkách Pronajímatele.
  2. Výklad a právní režim. V případě nejasností při výkladu jednotlivých ustanovení těchto Podmínek má přednost výklad, který nejvíce odpovídá smyslu a účelu sjednaného nájemního vztahu a ochraně práv Pronajímatele jakožto vlastníka věci. Právní vztahy výslovně neupravené nájemní smlouvou a těmito Podmínkami se řídí příslušnými ustanoveními Občanského zákoníku a souvisejících právních předpisů České republiky. Ujednání nájemní smlouvy odchylující se od znění těchto Podmínek mají přednost před těmito Podmínkami (tj. smlouva může individuálně upravit práva a povinnosti odlišně).
  3. Salvátorská klauzule. Pokud by jakékoli ustanovení těchto Podmínek nebo nájemní smlouvy bylo shledáno neplatným či neúčinným (např. pro rozpor s kogentními ustanoveními zákona), nemá to za následek neplatnost ostatních částí Podmínek či smlouvy. Smluvní strany se zavazují takové neplatné ustanovení nahradit novým ujednáním, které bude svým účelem a hospodářským významem co nejvíce odpovídat původnímu ustanovení, avšak bude v souladu s platným právem.
  4. Rozhodné právo a jurisdikce. Nájemní smlouva a tyto Podmínky se řídí právním řádem České republiky. Veškeré spory, které by vznikly z nájemního vztahu mezi stranami a nepodařilo se je vyřešit smírnou cestou, budou projednány a rozhodovány věcně a místně příslušným soudem České republiky podle sídla Pronajímatele.
  5. Závěrečná ujednání. Tyto Podmínky může Pronajímatel jednostranně měnit či doplňovat, avšak změny se nevztahují na již uzavřené nájemní smlouvy (s výjimkou změn, se kterými Nájemce dodatečně vysloví souhlas). Nedílnou součástí těchto Podmínek mohou být přílohy (např. ceník nájemného, předávací protokol vzor apod.). Nájemce podpisem smlouvy prohlašuje, že si tyto Podmínky řádně přečetl, porozuměl jejich obsahu a bez výhrad s nimi souhlasí.

V Nižboru dne 10.1.2025

FB David & David s.r.o. – Stavebniny Nižbor
(Pronajímatel)